Generelle vilkår

Innholdsfortegnelse:

Artikkel   1 - Definisjoner

Artikkel   2 - Næringsdrivendes identitet

Artikkel   3 - Anvendelse

Artikkel   4 - Tilbudet

Artikkel   5 - Avtalen

Artikkel   6 - Angrefrist

Artikkel   7 - Kostnader ved angrefrist

Artikkel   8 - Unntak fra angrefrist

Artikkel   9 - Prisen

Artikkel  10 - Overensstemmelse og garanti

Artikkel  11 - Levering og utførelse

Artikkel  12 - Langvarige transaksjoner: varighet, oppsigelse og forlengelse

Artikkel  13 - Betaling

Artikkel  14 - Klageprosedyre

Artikkel  15 - Tvister

Artikkel  16 - Tilleggsvilkår eller avvikende bestemmelser

 Artikkel 1 - Definisjoner

I disse vilkårene forstås følgende:

  1. Angrefrist: Tidsperioden der forbrukeren kan benytte seg av sin angrerett;
  2. Forbruker: Den fysiske personen som ikke handler i utøvelse av yrke eller næring og inngår en avtale på avstand med næringsdrivende;
  3. Dag: Kalenderdag;
  4. Langvarig transaksjon: En avtale på avstand angående en rekke produkter og/eller tjenester, der forpliktelsene for levering og/eller mottak spres over tid;
  5. Holdbar datalagringsenhet: Ethvert middel som tillater forbrukeren eller næringsdrivende å lagre informasjon som er rettet mot ham personlig, på en måte som muliggjør fremtidig konsultasjon og uendret reproduksjon av den lagrede informasjonen.
  6. Angrerett: Muligheten for forbrukeren til å trekke seg fra en avtale på avstand innenfor angrefristen;
  7. Modellskjema: Skjemaet for angrefrist som næringsdrivende stiller til disposisjon for forbrukeren, som forbrukeren kan fylle ut dersom han ønsker å benytte seg av sin angrefrist.
  8. Næringsdrivende: Den fysiske eller juridiske personen som tilbyr produkter og/eller tjenester på avstand til forbrukere;
  9. Avtale på avstand: En avtale der, innenfor rammene av et system for fjernsalg av produkter og/eller tjenester som er organisert av næringsdrivende, er det kun bruk av en eller flere teknikker for kommunikasjon på avstand frem til inngåelsen av avtalen;
  10. Teknikk for kommunikasjon på avstand: Et middel som kan brukes til å inngå en avtale, uten at forbrukeren og næringsdrivende samtidig befinner seg i samme fysiske rom.
  11. Alminnelige vilkår: Nærværende alminnelige vilkår fra næringsdrivende.

Artikkel 2 - Næringsdrivendes identitet

Sideways

Hinmanweg 3 BE68

7575BE, Oldenzaal

Telefonnummer: +31(0)548201001

E-postadresse: [email protected]

Organisasjonsnummer: 94075816

MVA-nummer: NL866627042B01

Artikkel 3 - Anvendelse

  1. Disse alminnelige vilkårene gjelder for ethvert tilbud fra næringsdrivende og for enhver avtale inngått på avstand og bestillinger mellom næringsdrivende og forbrukere.
  2. Før en avtale på avstand inngås, gjøres teksten av disse alminnelige vilkårene tilgjengelig for forbrukeren. Hvis dette ikke er rimelig mulig, vil det før inngåelsen av avtalen på avstand bli angitt at de alminnelige vilkårene kan sees hos næringsdrivende og at de på forbrukerens anmodning vil bli sendt kostnadsfritt så snart som mulig.
  3. Hvis avtalen på avstand inngås elektronisk, kan i avvik fra forrige ledd teksten av disse alminnelige vilkårene gjøres tilgjengelig for forbrukeren elektronisk på en måte som tillater forbrukeren å enkelt lagre dem på en holdbar datalagringsenhet. Hvis dette ikke er rimelig mulig, vil det før inngåelsen av avtalen på avstand bli angitt hvor de alminnelige vilkårene kan konsulteres elektronisk og at de på forbrukerens anmodning vil bli sendt elektronisk eller på annen måte kostnadsfritt.
  4. Hvis det i tillegg til disse alminnelige vilkårene også gjelder spesifikke vilkår for produkter eller tjenester, vil andre og tredje ledd tilsvarende gjelde, og forbrukeren kan i tilfelle motstridende alminnelige vilkår alltid påberope seg den bestemmelsen som er mest gunstig for ham.
  5. Hvis en eller flere bestemmelser i disse alminnelige vilkårene helt eller delvis er ugyldige eller blir kjent ugyldige, vil avtalen og disse vilkårene fortsatt gjelde for øvrig, og den relevante bestemmelsen vil bli erstattet i gjensidig samråd så snart som mulig med en bestemmelse som så nært som mulig oppfyller hensikten med den opprinnelige.
  6. Situasjoner som ikke er regulert i disse alminnelige vilkårene, skal vurderes "i ånden" av disse alminnelige vilkårene.
  7. Uklarheter ved tolkningen eller innholdet i en eller flere bestemmelser i våre vilkår, skal tolkes "i ånden" av disse alminnelige vilkårene.

 Artikkel 4 - Tilbudet

    1. Hvis et tilbud har begrenset gyldighet eller gis under visse betingelser, vil dette tydelig fremgå i tilbudet.
    2. Tilbudet er uforpliktende. Næringsdrivende har rett til å endre og tilpasse tilbudet.
    3. Tilbudet inneholder en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrekkelig detaljert for at forbrukeren skal kunne vurdere tilbudet på en god måte. Hvis næringsdrivende bruker bilder, er disse en nøyaktig gjengivelse av tilbudte produkter og/eller tjenester. Åpenbare feil eller åpenbare feil i tilbudet binder ikke næringsdrivende.
    4. Alle bilder, spesifikasjoner og opplysninger i tilbudet er veiledende og kan ikke føre til erstatning eller oppløsning av avtalen.
    5. Bilder av produkter gir en nøyaktig gjengivelse av de tilbudte produktene. Næringsdrivende kan ikke garantere at de viste fargene samsvarer nøyaktig med de virkelige fargene på produktene.
      1. Hvert tilbud skal inneholde tilstrekkelig informasjon slik at det er klart for forbrukeren hva rettigheter og plikter er som er knyttet til aksepten av tilbudet. Dette inkluderer spesielt:
        • prisen inkludert skatter;
        • eventuelle fraktkostnader;
        • hvordan avtalen vil bli inngått og hvilke handlinger som kreves for dette;
        • om angrefristen gjelder eller ikke;
        • betalingsmåten, levering og utførelse av avtalen;
      • fristen for aksept av tilbudet, eller fristen innenfor hvilken næringsdrivende garanterer prisen;
      • høyden på gebyret for fjernkommunikasjon hvis kostnadene for bruk av fjernkommunikasjonsteknologi beregnes på en annen basis enn den vanlige grunnprisen for bruk av det aktuelle kommunikasjonsmiddelet;
      • om avtalen arkiveres etter inngåelsen, og i så fall hvordan den kan konsulteres av forbrukeren;
      • måten for forbrukeren, før inngåelsen av avtalen, å kontrollere de opplysningene som han har gitt i forbindelse med avtalen og eventuelt rette dem;
      • eventuelle andre språk der, i tillegg til nederlandsk, avtalen kan inngås;
      • de adferdskodene som næringsdrivende har underlagt seg, og hvordan forbrukeren kan konsultere disse adferdskodene elektronisk; og
      • minimumsvarigheten av avtalen på avstand i tilfelle av en langvarig transaksjon.

Artikkel 5 - Avtalen

      1. Avtalen inngås, med forbehold om bestemmelsene i punkt 4, når forbrukeren aksepterer tilbudet og oppfyller de dermed stilede vilkårene.
      2. Hvis forbrukeren har akseptert tilbudet elektronisk, bekrefter næringsdrivende umiddelbart mottakelsen av aksepten av tilbudet elektronisk. Så lenge mottakelsen av denne aksepten ikke er bekreftet av næringsdrivende, kan forbrukeren oppløse avtalen.
      3. Hvis avtalen inngås elektronisk, treffer næringsdrivende passende tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre elektronisk overføring av data og sørger for et sikkert nettsted. Hvis forbrukeren kan betale elektronisk, vil næringsdrivende ta passende sikkerhetsforholdsregler for dette.
      4. Næringsdrivende kan - innenfor lovens rammer - finne ut om forbrukeren kan oppfylle betalingsforpliktelsene sine, samt alle de fakta og faktorer som er relevante for en ansvarlig inngåelse av avtalen på avstand. Hvis næringsdrivende har gode grunner til å ikke inngå avtalen basert på denne undersøkelsen, har han rett til å avslå en bestilling eller forespørsel eller å knytte spesielle vilkår til utførelsen.
      5. Næringsdrivende skal inkludere følgende informasjon sammen med produktet eller tjenesten til forbrukeren, skriftlig eller på en slik måte at den kan lagres på en holdbar datalagringsenhet:
      6. besøksadressen til næringsdrivendes etablering hvor forbrukeren kan henvende seg med klager;
      7. betingelsene for hvordan og på hvilken måte forbrukeren kan benytte seg av angreretten, eller en tydelig melding om at angreretten ikke gjelder;
      8. informasjon om garantier og eksisterende service etter kjøpet;
      9. opplysningene som er inkludert i artikkel 4 av disse vilkårene, med mindre næringsdrivende allerede har gitt denne informasjonen til forbrukeren før avtalen ble inngått;
      10. kravene for oppsigelse av avtalen hvis avtalen varer i mer enn ett år eller er av ubestemt varighet.
      11. Ved en langvarig transaksjon gjelder bestemmelsen i forrige ledd bare for den første leveringen.
      12. Hver avtale er inngått under forutsetning av tilstrekkelig tilgjengelighet av de aktuelle produktene.

Artikkel 6 - Angrerett

Ved levering av produkter:

      1. Ved kjøp av produkter har forbrukeren muligheten til å avslutte avtalen uten å oppgi grunner i løpet av 14 dager. Denne betenkningstiden starter dagen etter at forbrukeren mottar produktet eller en representant utpekt på forhånd av forbrukeren og kjent med næringsdrivende.
      2. I løpet av betenkningstiden skal forbrukeren håndtere produktet og emballasjen nøye. Han vil bare pakke ut eller bruke produktet i den grad det er nødvendig for å vurdere om han ønsker å beholde produktet. Hvis han bruker sin angrerett, skal han returnere produktet med alt tilbehør som ble levert, og - hvis det er rimelig - i den opprinnelige tilstanden og emballasjen til næringsdrivende, i samsvar med rimelige og klare instruksjoner fra næringsdrivende.
      3. Når forbrukeren ønsker å bruke sin angrerett, må han gjøre dette kjent for næringsdrivende innen 14 dager etter at han mottok produktet. Forbrukeren må gjøre dette ved hjelp av modellskjemaet. Etter at forbrukeren har gitt beskjed om at han ønsker å bruke sin angrerett, må kunden returnere produktet innen 14 dager. Forbrukeren må bevise at de leverte varene ble returnert i tide, for eksempel ved hjelp av en sendingsbekreftelse.
      4. Hvis kunden ikke har gjort det kjent innen 14 dager etter at han mottok produktet, er kjøpet bindende.

Ved levering av tjenester:

      1. Ved levering av tjenester har forbrukeren muligheten til å avslutte avtalen uten å oppgi grunner i minst 14 dager, fra og med dagen av inngåelsen av avtalen.
      2. For å bruke sin angrerett, vil forbrukeren følge de rimelige og klare instruksjonene som næringsdrivende har gitt i tilbudet og/eller senest ved levering.

Artikkel 7 - Kostnader ved angring

        1. Hvis forbrukeren utøver sin angrerett, er det høyeste kostnadene for retur for hans regning.
        2. Hvis forbrukeren har betalt en sum, vil næringsdrivende refundere denne summen så snart som mulig, men senest innen 14 dager etter angring. Dette er betinget av at produktet allerede er mottatt tilbake av nettbutikken eller at det kan fremlegges en fullstendig returbekreftelse. Tilbakebetaling vil skje via samme betalingsmetode som forbrukeren har brukt, med mindre forbrukeren uttrykkelig gir tillatelse til en annen betalingsmetode.
        3. Ved skade på produktet som skyldes uforsiktig håndtering fra forbrukeren selv, er forbrukeren ansvarlig for eventuell verdiforringelse av produktet.
        4. Forbrukeren kan ikke holdes ansvarlig for verdiforringelse av produktet hvis næringsdrivende ikke har gitt all nødvendig og lovpålagt informasjon om angreretten før kjøpsavtalen ble inngått.

Artikkel 8 - Unntak fra angrerett

        1. Næringsdrivende kan ekskludere forbrukerens angrerett for produkter som beskrevet i punkt 2 og 3. Unntaket fra angreretten gjelder bare hvis næringsdrivende har klart angitt dette i tilbudet, eller i det minste i god tid før inngåelsen av avtalen.
        2. Unntak fra angreretten er bare mulig for produkter:
        3. som næringsdrivende har tilpasset i samsvar med forbrukerens spesifikasjoner;
        4. som tydelig er av personlig karakter;
        5. som på grunn av sin natur ikke kan returneres;
        6. som kan ødelegges eller bli foreldet raskt;
        7. hvor prisen er bundet til svingninger på finansmarkedet som næringsdrivende ikke har kontroll over;
        8. for løse aviser og tidsskrifter;
        9. for lyd- og videoopptak og dataprogramvare der forbrukeren har brutt forseglingen.
        10. for hygieneprodukter der forbrukeren har brutt forseglingen.
        11. Unntak fra angreretten er bare mulig for tjenester:
        12. om overnatting, transport, restaurantvirksomhet eller fritidsaktiviteter som skal utføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;
        13. der leveringen har startet med forbrukerens uttrykkelige samtykke før angrefristen er utløpt;
        14. om veddemål og lotterier.

Artikkel 9 - Prisen

        1. I løpet av gyldighetsperioden som er oppgitt i tilbudet, vil prisene på tilbudte produkter og/eller tjenester ikke øke, med mindre det skyldes endringer i merverdiavgiftssatser.
        2. Avvikende fra forrige punkt kan næringsdrivende tilby produkter eller tjenester hvis prisene er knyttet til svingninger på finansmarkedet og som næringsdrivende ikke har kontroll over, til variable priser. Denne bindingen til svingninger og eventuelle oppgitte priser som retningslinjer, vil bli oppgitt i tilbudet.
        3. Prisøkninger innen 3 måneder etter inngåelsen av avtalen er bare tillatt hvis de skyldes lovpålagte forskrifter eller bestemmelser.
        4. Prisøkninger fra 3 måneder etter inngåelsen av avtalen er bare tillatt hvis næringsdrivende har avtalt dette og:
        5. de skyldes lovpålagte forskrifter eller bestemmelser; eller
        6. forbrukeren har rett til å avslutte avtalen fra og med den dagen prisøkningen trer i kraft.
        7. Prisene som er oppgitt i tilbudet for produkter eller tjenester inkluderer merverdiavgift.
        8. Alle priser er underlagt trykkfeil og feil i satsing. Det påligger ingen ansvar for konsekvensene av trykkfeil og feil i satsing. Ved trykkfeil og feil i satsing er ikke næringsdrivende forpliktet til å levere produktet til feil pris.

Artikkel 10 - Overholdelse og garanti

        1. Næringsdrivende garanterer at produktene og/eller tjenestene oppfyller avtalen, spesifikasjonene som er oppgitt i tilbudet, rimelige krav til kvalitet og/eller brukbarhet, samt gjeldende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter på datoen for inngåelsen av avtalen. Hvis avtalt, garanterer næringsdrivende også at produktet er egnet for bruk utover det normale.
        2. En garanti gitt av næringsdrivende, produsent eller importør påvirker ikke de lovpålagte rettighetene og kravene som forbrukeren kan gjøre gjeldende i henhold til avtalen.
        3. Eventuelle mangler eller feil levert produkter må meldes skriftlig til næringsdrivende innen 4 uker etter levering. Retur av produktene skal skje i original emballasje og i ny tilstand.
        4. Næringsdrivendes garantiperiode tilsvarer fabrikkgarantiperioden. Næringsdrivende er imidlertid aldri ansvarlig for produktets endelige egnethet for hver enkelt bruker, eller for eventuelle råd om bruk eller anvendelse av produktene.
        5. Garantien gjelder ikke hvis:
        • Forbrukeren selv har reparert eller endret de leverte produktene, eller har latt tredjeparter reparere eller endre dem;
        • De leverte produktene har vært utsatt for unormale forhold eller på annen måte har blitt håndtert uforsiktig eller i strid med næringsdrivendes anvisninger og/eller behandlet på emballasjen;
        • Mangelen helt eller delvis skyldes forskrifter fastsatt eller som vil bli fastsatt av myndighetene med hensyn til arten eller kvaliteten på de anvendte materialene.

Artikkel 11 - Levering og utførelse

        1. Næringsdrivende vil utvise størst mulig forsiktighet ved mottak og utførelse av bestillinger av produkter og vurdering av søknader om tjenesteleveranse.
        2. Som leveringssted gjelder adressen som forbrukeren har oppgitt til selskapet.
        3. I samsvar med det som er sagt i punkt 4 i denne artikkelen, vil selskapet utføre aksepterte bestillinger raskt, men senest innen 30 dager, med mindre forbrukeren har akseptert en lengre leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en bestilling ikke kan eller bare delvis kan utføres, vil forbrukeren få beskjed om dette senest 30 dager etter at bestillingen ble plassert. I slike tilfeller har forbrukeren rett til å avbryte avtalen uten kostnader. Forbrukeren har ikke rett til erstatning.
        4. Alle leveringstider er veiledende. Forbrukeren har ingen rettigheter knyttet til eventuelle oppgitte frister. Overskridelse av en frist gir ikke forbrukeren rett til erstatning.
          1. Ved oppløsning i henhold til avsnitt 3 i denne artikkelen, vil næringsdrivende refundere det beløpet forbrukeren har betalt så snart som mulig, men senest innen 14 dager etter oppløsning.
          2. Hvis levering av en bestilt vare viser seg å være umulig, vil næringsdrivende streve for å tilby et erstatningsprodukt. Senest ved levering vil det klart og forståelig bli opplyst om at et erstatningsprodukt blir levert. For erstatningsvarer kan ikke angreretten utelukkes. Kostnadene for eventuell retur sendes på næringsdrivendes regning.
          3. Risikoen for skade og/eller tap av produkter ligger hos næringsdrivende frem til levering til forbrukeren eller en tidligere utpekt representant som næringsdrivende kjenner til, med mindre annet er uttrykkelig avtalt.

Artikkel 12 - Varige transaksjoner: varighet, oppsigelse og forlengelse

Oppsigelse

          1. Forbrukeren kan når som helst si opp en avtale som er inngått for ubestemt tid og som gjelder regelmessig levering av produkter (inkludert elektrisitet) eller tjenester, med respekt for de avtalte oppsigelsesreglene og en oppsigelsesfrist på høyst en måned.
          2. Forbrukeren kan når som helst si opp en avtale som er inngått for en bestemt tid og som gjelder regelmessig levering av produkter (inkludert elektrisitet) eller tjenester, ved slutten av den angitte perioden, med respekt for de avtalte oppsigelsesreglene og en oppsigelsesfrist på høyst en måned.
          3. Forbrukeren kan si opp de avtalene som er nevnt i de foregående avsnittene:
          • når som helst og uten begrensning til en bestemt tid eller periode;
          • på samme måte som de ble inngått;
          • alltid med samme oppsigelsesfrist som næringsdrivende har fastsatt for seg selv.

Forlengelse

          1. En avtale som er inngått for en bestemt tid og som gjelder regelmessig levering av produkter (inkludert elektrisitet) eller tjenester, kan ikke automatisk forlenges eller fornyes for en bestemt varighet.
          2. Avvik fra det foregående avsnittet, en avtale som er inngått for en bestemt tid og som gjelder regelmessig levering av dag-, nyhets- og ukeaviser og tidsskrifter, kan automatisk forlenges for en bestemt varighet på opptil tre måneder, hvis forbrukeren kan si opp denne forlengede avtalen ved slutten av forlengelsen, med en oppsigelsesfrist på høyst en måned.
          3. En avtale som er inngått for en bestemt tid og som gjelder regelmessig levering av produkter eller tjenester, kan bare automatisk forlenges på ubestemt tid hvis forbrukeren kan si opp når som helst med en oppsigelsesfrist på høyst en måned og en oppsigelsesfrist på høyst tre måneder hvis avtalen gjelder regelmessig, men mindre enn en gang i måneden, levering av dag-, nyhets- og ukeaviser og tidsskrifter.
          4. En avtale med begrenset varighet for regelmessig levering av dag-, nyhets- og ukeaviser og tidsskrifter (prøve- eller introduksjonsabonnement) vil ikke bli forlenget automatisk og vil avsluttes automatisk etter slutten av prøve- eller introduksjonsperioden.

Varighet

          1. Hvis en avtale har en varighet på mer enn ett år, kan forbrukeren etter ett år si opp avtalen når som helst med en oppsigelsesfrist på høyst en måned, med mindre rimelighet og rettferdighet motsier oppsigelse før avtalens avslutning.

Artikkel 13 - Betaling

          1. Så langt det ikke er avtalt annerledes, må beløp som forbrukeren skylder betales innen 7 arbeidsdager etter starten av betenkningstiden som nevnt i artikkel 6, avsnitt 1. I tilfelle en avtale om levering av en tjeneste, begynner denne perioden etter at forbrukeren har mottatt bekreftelsen av avtalen.
          2. Forbrukeren har plikt til umiddelbart å melde fra om feil i oppgitte eller nevnte betalingsopplysninger til næringsdrivende.
          3. Ved forsinket betaling fra forbrukeren har næringsdrivende, med mindre loven begrenser dette, rett til å kreve rimelige kostnader som tidligere er opplyst for forbrukeren.

Artikkel 14 - Klagebehandling

          1. Næringsdrivende har en tilstrekkelig kunngjort klageprosedyre og behandler klagen i samsvar med denne klageprosedyren.
          2. Klager angående utførelsen av avtalen må sendes til næringsdrivende innen 7 dager etter at forbrukeren har oppdaget feilene, fullstendig og klart beskrevet.
          3. Klager som er sendt til næringsdrivende vil bli besvart innen 14 dager fra datoen de ble mottatt. Hvis en klage krever en lengre behandlingstid, vil næringsdrivende svare innen 14 dager med en mottaksbekreftelse og en indikasjon på når forbrukeren kan forvente et mer detaljert svar.
          4. Hvis klagen ikke kan løses i gjensidig samråd, oppstår det en tvist som er gjenstand for tvisteløsning.
          5. Ved klager må en forbruker først henvende seg til næringsdrivende. Hvis nettbutikken er medlem av Stichting WebwinkelKeur og klager ikke kan løses gjensidig, må forbrukeren henvende seg til Stichting WebwinkelKeur (webwinkelkeur.nl), som vil mekle gratis. Sjekk om denne nettbutikken har et aktivt medlemskap via https://www.webwinkelkeur.nl/leden/. Hvis det fortsatt ikke oppnås en løsning, har forbrukeren muligheten til å få klagen behandlet av den uavhengige tvistekomiteen utnevnt av Stichting WebwinkelKeur, og avgjørelsen er bindende, og både næringsdrivende og forbruker samtykker i denne bindende avgjørelsen. Det er kostnader forbundet med å legge frem en tvist for denne tvistekomiteen, som forbrukeren må betale til den relevante komiteen. Det er også mulig å melde inn klager via det europeiske ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).
          6. En klage suspenderer ikke forpliktelsene til næringsdrivende med mindre næringsdrivende skriftlig angir noe annet.
          7. Hvis en klage blir funnet berettiget av næringsdrivende, vil næringsdrivende, etter eget valg, enten erstatte eller reparere de leverte produktene kostnadsfritt.

Artikkel 15 - Tvister

          1. Avtaler mellom næringsdrivende og forbrukeren som disse generelle vilkårene gjelder for, er underlagt nederlandsk lov, selv om forbrukeren bor i utlandet.
          2. Wien-kjøpsloven gjelder ikke.

Artikkel 16 - Tilleggs- eller avvikende bestemmelser

Tilleggs- eller avvikende bestemmelser må ikke være til skade for forbrukeren og må avtales skriftlig eller på en slik måte at de kan lagres på en holdbar datalagringsenhet på en tilgjengelig måte.